Dum. feb. 28th, 2021

Cuvânt de folos

Cuvintele sunt cărările faptelor

Mierea și rugăciunea, remedii pentru insomnie?

Dacă nu vă este somn, nu dormiți. Nu vă lăsați apăsați de gânduri privitoare la somn și la grabnica lui venire. Deseori omul suferă nu din pricina insomniei, ci a temerilor legate de aceasta.

Necesitățile individuale de odihnă și somn diferă de la un om la altul. Important este să ne cunoaștem pe noi înșine și să hotărâm singuri de cât timp avem nevoie pentru somn. Unul are neapărată nevoie să doarmă noaptea opt ore, altuia îi sunt îndeajuns șase. Dacă, de pildă, îl vom pune pe fiecare din aceștia în situația celuilalt, primul va suferi de lipsa somnului, altul se s-a chinui din pricina somnului prelungit.

În ziua de astăzi trebuie să fim foarte precauți când privim diversele emisiuni TV. Conținutul programelir TV abundă in tot felul de netrebnicii: scene de violență, groază etc. Ce somn sănătos să mai ai după ce vezi așa ceva? La fel și în privința muzicii.

Mulți tineri sunt atrași de tehnologiile computerizate și în particular „surfează” la greu pe internet — iar întrucât accesul la Internet se face mai lesne noaptea, somnul se mută corespunzător în orele de zi sau este neglijat complet. Bineînțeles, sănătatea nu are nimic de câștigat din asta.

Seara târzie este vremea îndeletnicirilor liniștite și a convorbirilor fără grabă. Plimbați-vă puțin înainte de somn. Abțineți-vă de la o cină îmbelșugată. Aerisiți camera de culcare. Patul nu trebuie să fie prea moale. Înălțimea  trebuie să fie potrivită în așa fel, încât să favorizeze la maximum naturalețea poziției și relaxarea musculară. Potrivit anumitor observații, lenjeria de pat în culori închise ajută la liniștirea sistemului nervos.

Înainte de culcare puteți bea o jumătate de cană de apă caldă și mânca o linguriță de miere. Faceți un duș cald sau încălziți-vă picioarele în cadă. Din antichitate este cunoscută utilitatea băii pentru înlăturarea încordării și îmbunătățirea somnului.

Nu puteți adormi? Nu vă necăjiți. Liniștiți-vă, rugați-vă, respirați aer proaspăt, beți o înghițitură de apă sfințită. Dacă problemele cu somnul nu sunt legate de o boală serioasă, în ziua următoare somnul va fi negreșit mai adânc și mai prelungit.

O influență binefăcătoare au asupra sistemului nervos stafidele, caisele confiate, mierea. Să vorbim ceva mai amănunțit despre terapia cu miere. Eficacitatea ei este general recunoscută; ea dă rezultate foarte bune în neurastenie, în supraîncordarea nervoasă, după muncă prelungită și solicitantă din punct de vedere psihic.

Savantul bulgar Stoimir Mladenov propune următoarea schemă de terapie cu miere: 100-120 g miere de albine pe zi timp de 2,5-3 săptămâni. Dimineața și seara trebuie luate câte 30 g de miere, iar după masa de prânz 40 g. Seara mierea trebuie dizolvată într-o cană de apă rece (nu foarte) și băută cu o jumătate de oră înainte de culcare. După 10-12 zile de la începutul tratamentului bolnavii sau persoanele cu tulburări premorbide (care țin de preludiul bolii) încep de regulă să bine, să fie vioi, capacitatea lor de muncă se mărește.

Nu este de prisos să amintim și despre utilitatea călirii organistnului. Un rol de nu puțină însemnătate îl joacă efortul fizic în limita puterilor, mai ales la tineri. Trupul lipsit de efort fizic tulbură sufletul prin nervozitate și gânduri murdare.

Înainte de somn vă puteți masa tâmplele cu ulei de lavandă sau turna 3-5 picături de ulei de lavandă pe o bucățică de zahăr pe care să o sugeți înainte de culcare. La capul patului puteți agăța un săculeț cu rădăcini uscate de valeriană. Nu este de prisos nici consultația medicală.

Poate vă întrebați: „Avem voie să luăm somnifere din proprie inițiativă?” Da, pare foarte simplu: „Am luat tableta, am adormit„. Lucrurile sunt însă departe de a sta întotdeauna atât de simplu și de minunat. În prirnul rând, la majoritatea preparatelor somnifere se dezvoltă dependență. Cu timpul, omul începe să nu mai poată dormi  fără somnifere, iar dozele trebuie crescute din ce în ce mai rnult. În al doilea rând, el se simte mai rău în ziua următoare și mai ales în prima ei jumătate are dureri de cap, capacitatea de muncă îi scade și se simte „frânt”. În al treilea rând, sunt perturbate mecanismele somnului natural, și pentru normalizarea acestora este nevoie de timp.

La normalizarea somnului ajută mult fitoterapia, adică utilizarea plantelor medicinale în scopuri terapeutice. Totuși, trebuie să observăm că ea nu înlătură cauzele apariției stărilor nevrotice (dacă tulburările de somn au legătură  cu nevroza în cazul dat) și reprezintă doar un bun tratament simptomatic (care înlătură simptomele).

Somnul copilului

Întrebare: Copilul nostru are 4 ani. Doarme prost noaptea, se zvârcolește, scrâșnește din dinți în somn, se trezește și trece din pătuțul lui în patul nostru. Ce să facem?

Cauzele posibile sunt numeroase. Trebuie văzut dacă micuțul dumneavoastră este sănătos, dacă este suficient scos la aer, dacă nu se supraexcită la joacă, dacă nu îi este frică de întuneric, dacă pătuțul lui este comod ș.a.m.d. Dacă merge la grădiniță, este important de lămurit ce relații are cu colegii, cu educatoarea. Toate aceste circumstanțe sunt foarte importante.

Uneori copilul doarme mult ziua și, prin urmare, doarme prost noaptea. Un copil de 3-4 ani doarme în medie 10-11 ore din 24. La această vârstă numeroși copii se descurcă și fără somnul de zi. Dacă micuțul a dormit ziua, intervalul dintre somnul de zi și cel de noapte trebuie să fie de cel puțin 3-3,5
ore.

În ce privește recomandările medicale, în primul rând trebuie respectat regimul zilnic. Copilul trebuie, de asemenea, culcat la oră fixă.

Trebuie să petreceți un anumit timp alături de el, să-i faceți semnul crucii și să îl binecuvântați înainte de somn. Vorbiți încet, mângâietor, liniștit. Cântați-i un cântec de leagăn sau povestiți-i ceva interesant și folositor. Poate că nu va vrea să se despartă de dumneavoastră, temându-se în subconștient de pierderea părinților, de rămânerea în singurătate. Îmbrățișați-l, sărutați-l, aranjați-i un „cuibușor” confortabil, dați-i voie să ia în pătuț o jucărie îndrăgită. Dacă în cursul zilei au fost neînțelegeri, dacă l-ați pedepsit pe copil, trebuie să-i explicați pentru ce a fost pedepsit, trebuie sa-i iertați totul. Pe scurt: seara situația trebuie să fie rezolvată.

Părinții ortodocși își învață copiii să se roage, să-și facă semnul crucii, și copilul nu se culcă până nu-și face semnul crucii. El știe că este apărat, că nu e singur: cu el sunt Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, îngenul păzitor; ceata sfinților se roagă pentru el, pentru mama, pentru tata și pentru toți creștinii ortodocși.

Copilul merge la slujbe, se împărtășește cu Sfintele lui Hristos Taine. Pirinții lui sunt cununați; casa sfințită în numele Preasfintei Treimi; în camera lui sunt icoane, crucifix, candelă. Cu micuțul este binecuvântarea lui Dumnezeu și a părinților, la pieptul lui este cruciulița, de care el nu se desparte niciodată. Iată lumea lăuntrică și din afară a copilului dintr-o familie ortodoxă.

Întrebați ce să faceți dacă micuțul vine la părinți noaptea. În primul rând, trebuie să fiți liniștiți. Îi puteți propune să stea la oliță, iar în continuate trebule hotărâți dacă el va rămâne cu voi până dimineața sau îl veți duce la locul său — și pe viitor procedați la fel, în mod consecvent.

În ce privește scrâșnitul din dinți, el are loc datorită contracțiilor involuntare ale musculaturii maxilarelor și arată că somnul nu este suficient de profund. În scopul liniștirii sistemului nervos se folosesc plante cu proprietăți sedative. Se pot recomanda o linguriță de miere, un duș cald înainte de culcare — iar dacă somnul nu se îmbunătățește, consultați un specialist.

prof. dr. Dmitri Avdeev; Nervozitatea – cauze, manifestări, remedii duhovnicești