Proorocia Sfântului Andrei cel nebun pentru Hristos care a fost în vremea împăratului Leon cel înțelept al Țarigradului, la anul 882
Odată, liniștindu-se Epifanie cu Cuviosul Andrei, l-a întrebat ucenicul pe acesta, zicându-i: „Spune-mi, părinte, te rog, cum are să fie sfârșitul lumii acesteia? Când are să fie începutul durerilor? Și cum vor cunoaște oamenii că este aproape sfârșitul lumii și prin ce semne vor fi arătările? Și cum se va strica orașul acesta, noul Ierusalim, adică Constantinopolul, și ce se vor face Sfintele Biserici, Sfintele Cruci, Sfintele Icoane și Sfintele Moaște ale Sfinților? Te rog, arată-mi, pentru că te știu pe tine și pe cei asemenea cu tine. Că a zis Domnul Dumnezeu: „Vouă vi s-a dat a ști tainele împărăției cerurilor și cu cât mai mult ale lumii.”
Iară Cuviosul a zis: „Ascultă, fiule, pentru începutul durerilor și sfârșitul lumii și celelalte:
În zilele cele mai de pe urmă, se va ridica împărăția dintru cei săraci și va împărăți în multă dreptate și vor înceta toate războaiele și va îmbogăți pe cei săraci și va fi ca în vremea lui Noe, dar nu după vicleșugurile celor de atunci, ci cu liniște, și îi va îmbogăți pe toți oamenii. În zilele acelea se vor afla oamenii în multă pace: mâncând și bând, însurându-se și măritându-se și fără frică de război și nepăsători făcându-se la cele pământești. Și pentru că nu vor fi războaie, vor preface săbiile lor în seceri și sulițele lor în fiare de plug. Și, după aceasta, își va întoarce fața sa spre răsărit și îi va smeri pe fiii lui Agar (adică pe turci) pentru că i-a urgisit pe dânșii Dumnezeu pentru pângăritele lor fapte și pentru păgânătatea credinței lor. Și se va ridica împotriva lor împărăția romanilor (adică a grecilor), ca să-i surpe pe dânșii cu fiii lor cu tot. Și va supune cu foc, iar cei căzuți în mâinile romanilor vor fi trecuți prin foc; și se va înființa împărăția Iliricului, de la Tesalonic până la Albania. Și împărăția romanilor va supune Egiptul și își vor întinde romanii mâna lor cea dreaptă pe mare și vor îmblânzi pe neamul cel plăvit (slav) și va ține împărăția lor 32 de ani. În vremea acestui împărat nu se va lua bir de la nimenea timp de doisprezece ani, nici daruri, și se vor zidi Sfintele Altare și se vor înnoi bisericile cele ruinate și nu va fi nedreptate, nici nedreptățitori, nici nedreptățiți, pentru frica lui.
Va face pe oameni cucernici și bine cinstitori de Dumnezeu și pe cei fără de lege și pe marii tirani îi va omorî. În vremea acestui împărat, tot aurul cel ascuns în pământ, cu voia lui Dumnezeu, se va da lui; și atâta va fi de mult, încât îl vor risipi cu lopata în orașul lui. Și se vor îmbogăți cei mari ai lui și se vor face săracii ca împărații de bogați și boierii vor fi foarte râvnitori și vor goni pe toți evreii din orașul Domnului și nu se vor afla. Vor înfricoșa pe toți orășenii lui, să nu se afle în orașul lui cântăreți cu chitara, nici cântăreți din gură și pe alte urâcioase organe le va urî și le va desființa din orașul Domnului. Și va fi atunci mare bucurie și veselie și toate bunătățile se vor deschide, cele pământești și cele de la mare, ca în zilele lui Noe, care se bucura în pustiu până când a venit potopul. Și după ce va trece această împărăție vor începe anii durerilor.
Atunci va răsări un oarecare fiu, fără de lege, și va împărăți în acest oraș și va face cele care nu s-au făcut de la începutul lumii, nici nu se vor mai face. Și dacă va sta la împărăție, va scoate dogme și va pune legi, pline de toată păgânătatea, ca să se însoare tatăl cu fiica sa și fiul cu mama sa și fratele cu sora sa. Și care nu-l vor asculta pe dânsul, cu moarte silnică vor muri și care vor muri astfel, adică neprimind dogmele lui, în ziua judecății, la a doua venire a Domnului Dumnezeu și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, se vor rândui la un loc cu Sfântul Ioan Botezătorul.
Acest împărat va însura pe călugării de prin mănăstiri cu sila, și pe preoți. Această silnicie este mai rea decât uciderea. Și acest împărat va curvi cu mama sa și cu fiica sa. În vremea aceea, prea blestemata desfrânare a curviei o vor lua oamenii cei proști și neînțelegători; și vor lua slobozenie de a face curvie cu surorile lor și cele de asemenea; și se va sui pângăriciunea și putoarea, ca o urâciune, înaintea lui Dumnezeu și Se va mânia cu amar Domnul Dumnezeu. Și va privi spre tot pământul și va porunci tunetelor și trăsnetelor sale din înălțime și va aduce mare frică. Multe orașe vor fi arse de foc și mulți oameni, de vuietul acelor înfricoșate tunete și de spaimă mare, vor muri rău, și mulți vor arde de foc. Vai, pământului, de înfricoșarea Atotțiitorului și de acea nemărginită urgie și mânie a lui Dumnezeu, cea trimisă în toată lumea, pentru că se va pierde, iar acel împărat se va da în focul cel nestins!
Fericiți cei ce vor locui în Roma în zilele acelea, în Aminapetra, în Sirovilo și în Carnopol, pentru că numai în aceste orașe va fi liniște. Iar în toate celelalte orașe și locuri vor fi războaie și tulburări multe, după cum s-a zis mai sus. Vor fi mai înainte-vestiri de tulburări și războaie și altele.
După aceasta se va ridica alt împărat în acest oraș; și acest sălbatic asin (măgar) și acest călcător de legi, care va huli pe Dumnezeul nostru Iisus Hristos și va strica credința celor drept credincioși creștini, va înființa închinarea de idoli și va face război cu Sfinții cei de pe pământ și se va face mare strâmtorare între fiii oamenilor.
Atunci se va arăta foc în chipul fulgerelor, înspăimântând cu înfricoșare pe toți cei de pe fața pământului, care se va lăți des și de multe ori cu semne înfricoșate, iar pământul se va umple de șerpi otrăvitori, care vor mușca pe oamenii cei ce se închină la idoli. Dar toate acestea sunt doar începutul durerilor.
Și după ce va pieri și acest împărat fără de Dumnezeu și se va desființa sceptrul lui, atunci va veni altul, din Etiopia, de cea mai întâi clasă, despre care se zice că va împărăți doisprezece ani. Acesta va fi bun și iubit de toți și va împărăți cu pace, iar Sfintele Biserici cele ruinate le va restaura; că, de bun ce va fi, va fi iubit de tot poporul și se va lăți dragostea Domnului asupra lui și asupra casei lui va fi bucurie și veselie. Iar după trecerea împărăției lui va veni alt împărat, din Arabia, după cum s-a zis, și va împărăți un an. În timpul împărăției lui se vor aduna de către îngeri toate părticelele, cele în toată lumea risipite, ale Sfintei și de viață făcătoarei Crucii Domnului (cu voința Nevăzutului Dumnezeu), și se va da Crucea în mâinile acestui împărat. Acesta va merge în Ierusalim la locul unde au stat picioarele Domnului nostru Iisus Hristos și unde S-a răstignit Domnul și cu mâinile lui va pune acolo Sfântul Lemn și coroana lui cea împărătească.
Atunci se vor scula în acest oraș trei tineri obraznici, proști și nefolositori, care vor împărăți o sută cincizeci de zile în pace și, după aceea, prin lucrarea diavolului, pizmuindu-se între dânșii, cel dintâi va veni la Tesalonic, zicând: „Prin acestea vei birui pe vrăjmaș, pentru că tu ești lauda poporului, că Dumnezeu prea te-a sfințit.” Atunci, va lua pe poporul său la oaste, de la șapte ani în sus; pe preoți și pe călugări îi vor încinge cu arme de război. Și va face corăbii mari și va merge la Roma și, stând în porțile ei, va zice de trei ori: „Bucură-te, lăudată Roma! Sabia ta tăietoare, a deselor săgeți, ești tu prea gătită, a-ți ține religia ta, ca să nu cadă de la tine. Fericiți cei ce locuiesc în tine.” Atunci se va scula la război neamul cel plăvit (slav) și va intra în mijloc și va alege pe cei aleși ai neamurilor.
Al doilea tânăr se va război în Mesopotamia și asupra Ostroavelor Ciclade și va înarma pe preoți și pe călugări cu mare împotrivire contra celorlalți; și va veni la buricul pământului (după cum zic unii, ar fi la Alexandria) cu mare mânie și va aștepta pe vrăjmașii lui, cu care va face război, ca să-i biruiascâ.
Al treilea tânăr va face război în Frigia, care este Galatia (În Asia mică) și în Armenia și în Arabia. Apoi, chemat fiind va veni la Tesalonic, mai înainte încredințat fiind că în veac nimeni nu-i va sta împotrivă. Și va veni acesta cu popor netăiat împrejur, adică cu poporul care nu este sub stăpânirea lui (supus), dar nici vrăjmaș lui; și când se vor aduna aceste armate față în față, atunci se va încinge înfricoșat și puternic război; și se vor tăia unul pe altul bucăți, ca oile la tăiere, și se va vărsa sângele romanilor ca pâraiele și ca ploaia cea mare, încât nu vor mai rămânea ostași. Și se va amesteca atunci marea cu sângele celor morți, în acest Ioc, până la depărtare de 12 stadii. Toate femeile vor rămânea văduve, așa că șapte femei vor cere un bărbat si nu vor găsi; iar tinerii se vor însura înainte de vârstă și se vor silnici la curvii, ca porcii. Fericiți, și de trei ori fericiți, acei ce în vremea aceea vor fi în munți și, prin peșteri fugind, vor sluji lui Dumnezeu, pentru că aceste răutăți nu le vor vedea. Cei ce vor fi deosebiți vor aștepta mare milă în partea dulcilor mielușei, care sunt gătiți a se jertfi pentru dulcele Hristos de către vicleanul (drac) Antihrist.
Atunci, nefiind bărbat vrednic de a se pune împărat, pentru că au murit toți în războaie, se va ridica de la Marea Neagră un viteaz rău și înrăutățit și va împărăți în acest oraș, Constantinopol, cu fiica lui. După moartea acestui bici al diavolului și al poruncilor lui amăgitoare, va împărăți fiica lui. În zilele ei se vor înjunghia oamenii pe drumuri și prin case; va înjunghia fiul pe tatăl său și tatăl pe fii; și fiica pe maică-sa și maica pe fiică-sa; și frate pe frate și prieten pe prieten; și se vor face mari răutăți și urâciuni în orașul acesta.
Acestea se vor face și înăuntrul bisericilor. Se va face amestecare de sânge și vor cânta din chitări și din alte instrumente prin biserici; jocuri, ghidușii satanicești și alte măscărăciuni se vor face, pe care niciodată nu le-au mai văzut oamenii, nici nu le-au mai auzit, nici nu le vor vedea până în vremea aceea. Pentru că împărăteasa aceasta pângărită și prea spurcată și necurată se va numi pe sine zeiță și va cere a se bate cu Dumnezeu și a se lupta cu El; și cu împuțiciunile ei va pângări Sfintele Biserici și cu pângăriciunile ei va spurca tot poporul. Atunci, își va întoarce fața sa cu totul înspre rele și va răpi Sfintele Vase bisericești, Sfintele Icoane, Sfintele Cruci, Sfintele Evanghelii și toate Sfintele Cărți, pe care, făcându-le grămadă mare, le va arde, prefăcându-le în cenușă; și va căuta Sfintele Moaște ale Sfinților, ca să le piardă și nu le va găsi, că nevăzut, cu a sa putere, Dumnezeu le va muta din acest oraș în altă parte. Și atunci pângărita împărăteasă va strica Sfânta Masă a Marelui Dumnezeu din Biserica Sfintei Sofia și toate Altarele le va răsturna și le va strica. Și va sta către răsărit, ca în chip de rugăciune, hulind pe Dumnezeu și zicând: „Nu voi fi nepăsătoare față de Tine, Dumnezeule, ca să Îți pierd numele Tău de pe fața pământului. Vezi, câte Ți-am făcut, neputinciosule, și nu ai fost în stare nici perii capului meu să-i vatămi; așteaptă puțin și voi strica tăria și mă voi sui acolo la Tine, Dumnezeule, să vedem care este mai tare dintre zei. Și va stărui să pună mâna pe înălțime. Dar să le lăsăm la o parte pe celelalte, câte are să se mai facă în vremea ei.
Și de aici înainte nu va mai îndelunga Dumnezeu arcul Său și, cu neoprită mânia Sa și cu înfricoșata putere va întinde mâna Sa spre acest oraș și-l va lega pe el puternic cu secera puterniciei Sale și, tăind pământul dedesubtul acestui oraș, va zice apei celei din veac, pe care stă orașul, ca să-l înghită pe dânsul. Atunci apa, care cu multă frică și cu grabă și cu înfricoșat vifor va fierbe în cele de dedesubtul orașului acestuia, trăgându-l pe dânsul în jos, se va ridica la înălțime, ca o roată de moară. Așa cu sila se vor deschide sânurile pământului și cei ce se găsesc în mijlocul acestui oraș, vor fi trimiși în noianul pierzaniei.
Așadar, fiul meu Epifanie, orașul nostru se va pierde, pentru mulțimea răutăților și a fărădelegilor de care ți-am spus că vor urma în lume, precum Domnul nostru Iisus Hristos a zis că este începutul relelor. După această desființare a orașului nostru, sfârșitul lumii fiind aproape, după cum am mai zis, și după împlinirea vremii tuturor neamurilor, care la rândul lor în diferite vremi au împărățit, va ridica Dumnezeu și sceptrul israilitenilor (prin Antihrist), ca să împărățească în al șaptelea veac spre al optulea, pentru care a mărturisit Proorocul Isaia, zicând așa: Va ridica Dumnezeu semn spre plinirea neamurilor, ce au stăpânit pe oile cele risipite ale lui Israil (adică pe creștini) printre neamuri și va aduna pe Israilul cel rătăcit (adică pe evreii cei înșelați de Antihrist) în sfânta cetate a Ierusalimului.” Și va fi atunci Israil ca și când au ieșit din Egipt, după cum mărturisește și Sfântul Apostol Pavel, care zice: Când se vor împlini ieșirile neamurilor, atunci se va mântui tot Israilul.
Acestea amândouă de mai sus se unesc cu cele spuse de Sfințitul Mucenic Ipolit (papă al Romei), care zice de venirea Iui Antihrist că întâi evreii se vor înșela. Și Domnul nostru Iisus Hristos mărturisește aceasta, zicând: „Eu am venit în numele Tatălui Meu și nu M-ați primit; iar acela va veni în numele lui și îl veți primi pe el.”
Așadar îi vor aduna pe toți evreii în cetatea Ierusalimului pe care o va da lor ca să nu mai zică ei: „Dacă ar fi voit Dumnezeu să ne miluiască pe noi ne-ar fi dat iarăși locurile noastre și era să credem în Hristos și nu L-am fi omorât pe el, că a iubit mai mult pe neamuri decât pe noi.” Și acum, dacă i-a adunat, n-au ce să mai zică, fiindcă i-a adunat și și-au luat drepturile lor; și iarăși au rămas în necredință.
Așadar îndată ce se va arăta Antihrist, vor crede în el, că îl vor primi pe el (pe Antihrist) după cum zice înfricoșatul cuvânt al Fiului lui Dumnezeu; pentru că Domnul nostru Iisus Hristos, Cel Unul-Născut, nu minte, El care a zis: „Eu sunt calea, adevărul și viața.”
De nu i-ar fi adunat pe evrei, ar fi putut a-și face îndreptare (dezvinovățire). Pentru că Sfântul Apostol Pavel a zis că au să se mântuiască, însă nu și din iad, ci numai din risipirea la care au fost supuși 1815 ani în țări străine, sub jugul neamurilor, și de multa necinste ce li s-a făcut. Și se vor aduna în ale lor după cum am zis mai sus, însă din iadul cel veșnic nu se vor izbăvi, nu; pentru că nu i-au putut pleca, ca să creadă în Fiul lui Dumnezeu. După atâtea pedepse, cum se vor pleca, mai ales acum, aflându-se în atâtea bucurii și veselii?”
Și a zis ucenicul Epifanie: „Acestea lasă-le, Cuvioase. Numai să-mi spui pentru ce zic unii că nu se va scufunda Sfânta marea Biserică a lui Dumnezeu Sofia, ci, cu nevăzute puteri, va sta sus, în văzduh?”
Iar Cuviosul a zis: „Ce zici, fiule? Tot orașul scufundându-se, biserica cum poate să rămână, că cine va avea grijă de ea? Oare Dumnezeu în locașuri de mâini locuiește? Însă nu sunt minciuni cuvintele cele zise, pentru că va rămâne afară un stâlp al bisericii, cel dintâi, în care sunt Sfintele Piroane ale Domnului. Numai acesta va rămâne afară, iar corăbierii care vor veni vor lega de el frânghiile lor. Și vor plânge și se vor tângui cei ce umblă pe mare, zicând: „Vai! Vai, nouă! Că cetatea noastră cea mare cu care făceam negoț s-a scufundat.” Și această plângere va ține patruzeci de zile, iar după acele zile se va muta împărăția Romei la Tesalonic. Atunci și sfârșitul lumii se va apropia. Și se vor face lucruri înfricoșate. Pentru că, în acel an, va deschide Dumnezeu îngrăditura zidurilor, care este la porțile de la Vandalia (Marochini), porți pe care le-a închis Alexandru Macedon. Și vor ieși de acolo șaptezeci și doi de împărați împreună cu poporul lor, care se numesc neamuri vandale (sălbatice), cele mai pângărite și mai spurcate neamuri de pe fața pământului și care se vor risipi în toată lumea și vor mânca carne de oameni vii și sângele lor îl vor bea; vor mânca câini și șoareci și broaște și vor mânca și altele, mai necurate. Vai de toată lumea pe unde vor călca aceștia! Dumnezeul meu! Bine ar fi fost ca în zilele acelea să nu mai fie creștini în lume, dar știu că tot au să fie; și se va întuneca văzduhul, amenințând răzbunarea lui Dumnezeu, pentru urâciunile pe care le vor face aceste neamuri necurate.
Soarele se va preface în sânge, luna și stelele vor înceta de a mai lumina, văzând răutățile ce se vor face de aceștia pe pământ, pentru că acești oameni spurcați vor căuta să mănânce pământul, iar Sfintele Biserici le vor preface în grajduri și vor face într-însele pângăriri, ungând Sfintele Vase cu spurcăciuni. Atunci locuitorii pământului vor fugi în ostroavele Ciclade; pentru aceea va plânge Asia pentru ostroave și ostroavele pentru Asia, fiindcă nu vor merge la dânșii noroadele; și vor plânge 660 de zile. Atunci se va ridica satana, Antihrist, din seminția lui Dan, nu cu puterea lui — să nu fie! — dar l-a lăsat pe dânsul Dumnezeu vas spurcat ca printr-însul să se împlinească proorociile Proorocilor; că satana va fi slobozit din legăturile iadului unde l-a legat Dumnezeu și va intra într-un vas al său (adică într-un om necredincios, care va avea puterea lui Antihrist). Și se va naște dintr-o femeie spurcată, evreică, și se va mări și se va face împărat. Atunci va începe a-și arăta înșelăciunile lui, după cum a zis Sfântul Ioan Evanghelistul și Proorocul Isaia: „Vai, bisericilor, celor din neamuri.”
Atunci se va arăta Proorocul Ilie și Enoh și Sfântul Ioan Cuvântătorul de Dumnezeu și vor propovădui, descoperind înșelăciunile lui Antihrist, despre a doua venire a lui Hristos. Cu amar îi va munci pe creștini preablestematul Antihrist până la cea mai de pe urmă răsuflare; iar câți nu se vor lăsa amăgiți se vor mântui și prieteni ai lui Hristos se vor arăta. Fericiți vor fi toți Sfinții, dar mai fericiți vor fi Mucenicii din vremea lui Antihrist; fericiți și de trei ori mai fericiți; pentru că mare slavă li se va da în vecii vecilor.
Așadar Antihrist va omorî mai întâi pe cei trei Prooroci: pe Ilie, pe Epoh și pe Sfântul Ioan Evanghelistul și după dânșii pe toți cei ce nu vor primi credința lui, cu moarte amară îi va omorî. Atunci se va face războiul între Antihrist și Hristos și se va cunoaște sfârșitul. Se va descoperi atunci marea mânie și urgia lui Dumnezeu și se vor face semne înfricoșate: fulgere, tunete, trăsnete si vuiete, așa că de multele tunete se va cutremura cerul și va tuna îngrozitor. Cine, atunci, din oameni nu se va înfricoșa și nu se va înspăimânta, fiul meu prea iubit? Acestea făcându-se, fericiți vor fi toți câți nu s-au depărtat de Cel Unul-Născut din Sfânta Fecioară și de Dumnezeu Născătoarea Maică! Fericiți vor fi câți, pentru dragostea lui Hristos, au urât și au mustrat pe Antihrist și, cu bărbăție, pe balaur mustrându-l în față și vicleniile lui în față i le-a dezvăluit. Aceștia sunt frumoșii luminători și prietenii de aproape ai lui Hristos, luminoase mărgăritare, cu inimile dulci, care în Tatăl și în Fiul și în Sfântul Duh, în Sfânta și cea de o ființă Treime au crezut.”
Acestea zicându-le Prea Cuviosul Andrei, Epifanie, ucenicul său, le asculta (pe cele ce au să fie în lume) și suspina din adâncul inimii pentru că era mult-compătimitor.
Pe urmă I-a rugat pe Cuviosul ca să-i spună cum au să se sfârșească oamenii de pe pământ și cum o să se facă învierea cea de obște? Și i-a răspuns Cuviosul:
„Pe unii îi vor omorî păgânii, alții vor muri de desele războaie, iar pe alții, care vor fi creștini, îi va omorî Antihrist pentru Hristos. Iar pentru cei ce au crezut în Antihrist, va trimite Domnul Dumnezeu fiare sălbatice și păsări zburătoare, care vor avea cozile lor înveninate și otrăvitoare pline cu țepi, ca să înțepe pe oamenii aceia care nu vor avea semnul pecetei lui Hristos întreg și fără de lipsă pe frunțile lor si așa vor muri toți oamenii de aceste răni înveninate și otrăvitoare. Atunci, pe Sfinții care se vor afla în pustie, care s-au ascuns de Antihrist, pe aceia care sunt scriși în cartea vieții, îi va lua Domnul pe toți, cu Duhul puterii Sale, și îi va duce la sfânta cetate. Atunci va fi legat Antihrist cu toți dracii Iui și, prinși fiind, vor fi dați în mâinile îngerilor celor înfricoșați și vor fi păziți până înaintea Judecății, pentru sufletele pe care le-au pierdut. După aceea, vor trâmbița Sfinții îngeri și vor învia toți oamenii cei morți, fără de stricăciune, după cum zice Sfântul Apostol Pavel, și se vor preface trupurile lor, într-o clipă, din stricăciune în nestricăciune și vor fi răpiți în nori în întâmpinarea Domnului în văzduh. Fiule, când se vor vedea pângăritele neamuri intrând în lume și urâciunea pustiirii stând în locul cel sfânt (adică Antihrist), atunci se va cunoaște că lângă ușă este, iar după puțină vreme va veni Judecătorul tuturor.”
Acestea toate Ie-a zis Sfântul Andrei, iar eu, Epifanie, smeritul, scriitorul acestei proorociri, am fost împreună-priveghetor la toate acestea. Și lăsând pe Cuviosul rugându-se singur, eu m-am dus la biserică.
Zosima Pascal Prodromit Sfârșitul Omului
[…] ceasul acela. Nu va fi în puterea voii tale omenești să critici pe cineva, ci, când va avea loc Învierea (de obște), fiecare va învia îmbrăcat în faptele sale, ca într-o haină, fie în dreptate, […]