rugăciunea la 40 de zile după naștere
Distribuie

Molitfa sau rugăciunea la 40 de zile după naștere nu este altceva decât rânduiala pe care Biserica o săvârșește pentru mamă și pentru copil la 40 de zile după naștere, avort sau chiar pierderea sarcinii. Această rânduială se mai numește și îmbisericire.

De ce se face îmbisericirea pruncului și a mamei după 40 de zile de la naștere?

Prin îmbisericire, pruncul nou-născut este dăruit lui Dumnezeu, Care i-a dat viață, în semn de mulțumire, iar mama primește curățire firească și binecuvântare pentru a naște și alți copii.

Această rânduială pentru curățirea femeii după naștere o avem din Legea Veche. Căci așa a venit și Maica Domnului cu pruncul Iisus în brațe, împreună cu dreptul Iosif la templul din Ierusalim, după 40 de zile, când dreptul Simeon a luat Pruncul în brațe și a zis: Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău în pace… (Luca 2, 22-32). Femeia după naștere nu poate intra în biserică până la 40 de zile, fiind necurată. Iar la 40 de zile mama își ia pruncul în brațe și stă în pridvorul bisericii, până când preotul îi citește rugăciunea de curățire și o altă rugăciune de binecuvântare pe capul pruncului. Apoi preotul ia pruncul în brațe, asemenea dreptului Simeon, și intră cu el în biserică rostind la intrare și la toate Icoanele mari această rugăciune: Se îmbisericește robul lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!

Mama, mergând după preot, sc închină și ea la toate icoanele, mulțumind lui Dumnezeu că i s-a dat har și putere să nască un prunc pe lume. Dacă copilul este de parte bărbătească, preotul îl închină și în Sfântul Altar, atingându-i creștetul de cele patru colțuri ale Sfintei Mese. Apoi îl închină și la icoana Maicii Domnului și îl duce înaintea sfintelor uși, de unde îl ia mama lui. Dacă este parte femeiască, nu se duce în Sfântul Altar, ci se dă în brațele mamei sale în fața icoanei Maicii Domnului. Din această zi femeia are voie să vină regulat la biserică.

Femeile care își avortează copiii în mod voit sau își pierd sarcina fără voie, trebuie să li se citească molitfa de îmbisericire la 40 de zile de la pierderea copilului?

Toate femeile care avortează copiii cu voia lor sau pierd sarcina fără voie, ca și cele care nasc normal, sunt obligate să vină la biserică după 40 de zile și să ceară preotului să le citească molitfa de curățire rânduită de Biserică. Însă, în timp ce mamele care au născut, își aduc la biserică copilul pe care îl dăruiesc lui Dumnezeu în fața Sfântului Altar, cele ce și-au ucis copilul, vin să se căiască și să ceară lui Dumnezeu iertare pentru această cumplită crimă.

De aceea, femeile care au pierdut sarcina, și mai ales cele ce au avortat copilul, trebuie mai întâi să se mărturisească la preot de păcatul făcut, să promită că vor naște alt copil în locul celui ucis și să primească un aspru canon pentru acest păcat. Numai astfel preotul poate să le facă rânduiala de curățire, ca să poată intra în biserică. Femeilor vinovate de crimă, prin avort și îndemnare la avort, dacă nu se căiesc și nu-și mărturisesc păcatul, preotul nu are voie să le facă rânduiala de curățire, nici nu le poate împărtăși, cel puțin șapte ani de la săvârșirea avortului.

Ce trebuie să facă mamele care au născut și cele care au pierdut sarcina sau au făcut avort, dacă au neglijat să li se citească rânduiala curățirii la 40 de zile?

Să ceară preotului să le citească rugăciunea de curățire și mai târziu, ca să intre în rânduiala canonică a Bisericii. Însă trebuie mai întâi să se mărturisească, să promită lui Dumnezeu că vor naște alt copil în locul celui avortat și apoi să li se facă slujba de curățire.

arhim. Ioanichie Bălan; Călăuză ortodoxă în familie și societate vol. 2

Distribuie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *